Jakie cechy są potrzebne, aby być dobrym sprzedawcą?

Jakie cechy są potrzebne, aby być dobrym sprzedawcą?

W obliczu stale rosnącej konkurencji, Twój dział sprzedaży musi wyróżniać się poprzez dostarczanie swoim kontaktom spersonalizowanych ofert. Jako menedżer, musisz rozpoznać cechy skutecznego sprzedawcy, który koncentruje się na nowej relacji z poszczególnym, pojedynczym klientem.

Znajomość podstaw metod negocjacyjnych.

Po pierwsze, podstawową cechą handlowca jest opanowanie technik sprzedaży. Sprawdź ich umiejętności za pomocą studium przypadku: poproś ich o przedstawienie Ci szczegółowego planu prospectingu i celów do osiągnięcia, a następnie o określenie celu i środków, które należy zastosować, aby umówić się na spotkanie (telefon, e-mail, spotkanie twarzą w twarz). W rzeczywistości, organizacja i duch syntezy są niezbędnymi atutami, aby być dobrym sprzedawcą.
Miarą jakości sprzedawcy jest również jego zdolność do przyswajania nowych technologii. Narzędzia cyfrowe, takie jak CRM, są sprzymierzeńcami sił sprzedaży, ponieważ pozwalają Twoim zespołom budować zoptymalizowane i odpowiednie bazy danych. Te cenne informacje pomogą przedstawicielom handlowym nie tylko w przygotowaniu ofert sprzedaży, ale także w łatwiejszym negocjowaniu z osobami, z którymi nawiązali kontakt. Będą oni mogli zaproponować spersonalizowaną ofertę handlową dostosowaną do ich potrzeb.

Poznaj ofertę, która ma być wprowadzona na rynek i bądź ciekawy.

Najważniejszym atutem dobrego sprzedawcy jest posiadanie gruntownej wiedzy na temat produktów i usług sprzedawanych przez jego firmę, ale także na temat rynku, na którym działa.
Ciekawość to kolejna ważna cecha, którą musi wykazać się sprzedawca: poproś go, aby spędził czas na różnych stanowiskach wewnętrznych, aby zrozumiał wszystkie mechanizmy, a następnie zaproś go do zbadania konkurencji i jej cen. Wiedza o tym, jak skonfigurować skuteczny system monitorowania jest dodatkową umiejętnością dla sprzedawcy: będzie on w stanie zaoferować ten mały “dodatkowy” produkt, który zrobi różnicę.
Wreszcie, w celu ustalenia swojej przyszłej propozycji, przedstawiciel handlowy musi być również świadomy reakcji i opinii swoich klientów na wszystkie media. Dzięki temu będą gotowi odpowiedzieć na wszystkie pytania i w razie potrzeby przedstawić obszary wymagające poprawy. Sieci społecznościowe i social listening są tego głównym odzwierciedleniem. Bycie podłączonym jest pożądaną cechą u handlowca, ponieważ pomoże Ci kontrolować Twoją e-reputację.

Uwolnienie się od technik sprzedaży, aby stać się bardziej naturalnym i empatycznym.

Z czasem Twój sprzedawca zdobędzie większą wiedzę biznesową, stanie się bardziej pewny siebie i niezależny. Empatia jest kolejną cechą obecnego w dobrym sprzedawcy: jeśli wiedzą, jak słuchać swoich klientów i poświęcić czas na zrozumienie ich motywacji, będą w stanie zaoferować im produkty, które są dostosowane do ich pragnień, budżetu i ograniczeń.
W tym celu bardzo przydatny jest urok, który pozwala sprzedawcy w naturalny sposób przykuć uwagę rozmówcy i zachwycić go spójnymi i dobrze skonstruowanymi propozycjami. Co więcej, wraz z doświadczeniem, mowa Twojego sprzedawcy będzie zyskiwała na jakości i płynności. Jego rozmówca zostanie obdarzony zaufaniem, co przyczyni się do tego, że stanie się on zdobywcą i wiernym klientem.

Posiadanie zamiłowania do interakcji z klientem i bycie elokwentnym.

Jeśli dobry sprzedawca musi być w stanie łatwo się wypowiadać i wykazywać się dużą swobodą w nawiązywaniu relacji, to bycie szczerym i uczciwym wobec swojego klienta pozostaje istotną cechą. Nie ma sensu wymuszać sprzedaży: nawet jeśli wyjdą bez zakupu, gość, który został zrozumiany i wysłuchany, będzie jutro Twoim klientem. Wymiana nie zawsze prowadzi do sprzedaży, cierpliwość i wytrwałość, ale także kwestionowanie są główne cechy, aby być sprzedawcą.

Zachowanie optymistycznego, logicznego i rygorystycznego podejścia do sprzedaży.

Twój sprzedawca musi posiadać ważne cechy organizacyjne, aby opanować logiczny proces sprzedaży. Brak wsłuchania się w potrzeby klienta skutkowałby jawnym niepowodzeniem sprzedaży, a także złym wizerunkiem firmy.
Oprócz empatii entuzjazm i optymizm to również cechy, które bardzo często występują u sprzedawców. Zawsze będzie szukał rozwiązania każdego problemu tak, aby jak najlepiej zadowolić swojego rozmówcę.
Jako prawdziwy dyrygent, dobry sprzedawca musi wykazać się duchem pracy zespołowej i dyscypliną na co dzień, aby zapewnić skuteczną koordynację pomiędzy różnymi działami firmy, ale także z dostawcami w celu spełnienia wymagań klienta.

Podsumowanie.

O ile niektóre cechy sprzedawcy są wrodzone, o tyle nad innymi trzeba pracować. Jako menedżer, Twoim obowiązkiem będzie zidentyfikowanie potencjału i mocnych stron każdego z Twoich pracowników. Nie wahaj się zaoferować dostosowanych szkoleń, ale także czasu na słuchanie i wymianę doświadczeń z Twoimi pracownikami sprzedaży. Będziesz wtedy w stanie wspólnie ustalić obszary do poprawy, aby zoptymalizować cechy każdego sprzedawcy, a tym samym zwiększyć sprzedaż.