Biznesplan to nieodłączny element każdego udanego przedsięwzięcia. To dokument, który precyzyjnie opisuje pomysł na biznes, strategię działania oraz cele, jakie przedsiębiorca chce osiągnąć. Dla inwestorów, banków i potencjalnych partnerów jest to także narzędzie, na podstawie którego podejmują decyzje o współpracy. W tym artykule omówimy, jakie elementy powinien zawierać biznesplan i jak go skonstruować, by przyciągnąć uwagę i zyskać wsparcie dla swojego projektu.
1. Streszczenie biznes planu
Streszczenie biznesplanu to jego wprowadzenie, które powinno być napisane na końcu. Dlaczego? Ponieważ to w tym miejscu przedsiębiorca odpowiada na kluczowe pytanie: “Dlaczego chcę założyć firmę?” To pierwszy kontakt czytelnika z projektem i to na podstawie streszczenia będzie decydował, czy dokument jest interesujący. Streszczenie powinno być syntetyczne, ale jednocześnie zawierać kluczowe informacje. Oto co powinno znaleźć się w streszczeniu:
- Pomysł na biznes i jego uzasadnienie rynkowe.
- Opis działalności i produktu lub usługi.
- Strategia działania.
- Najważniejsze dane finansowe.
2. Opis firmy
Opis firmy to sekcja biznesplanu, która ma za zadanie przyciągnąć uwagę potencjalnych inwestorów i partnerów już na samym początku dokumentu. Co powinno zawierać to ważne wprowadzenie?
- Nazwa, dane teleadresowe oraz logo firmy.
- Forma prawna działalności, która powinna być dobrana z rozważeniem, biorąc pod uwagę branżę, rozmiar firmy i koszty prowadzenia działalności.
- Informacje o właścicielach oraz kluczowych osobach w firmie.
- Posiadane certyfikaty, nagrody, wyróżnienia oraz zasoby, takie jak materiały, zasoby ludzkie i doświadczenie.
- Schemat organizacyjny firmy.
- Misja i cele działalności firmy w krótkim i długim okresie.
Opis firmy jest punktem wyjścia do dalszej analizy biznesplanu. Powinien zainteresować czytelnika i wywołać pozytywne wrażenie, dlatego warto poświęcić mu szczególną uwagę.
3. Analiza Rynku i Konkurencji
Kolejnym ważnym elementem biznesplanu jest analiza rynku i konkurencji. To tutaj przedsiębiorca przedstawia swoje badania i wnioski dotyczące rynku, na którym chce działać. Kluczowe pytania, na które trzeba odpowiedzieć w tej sekcji to:
- Jaki jest rynek docelowy i jego wielkość?
- Kim są nasi konkurenci i jakie są ich mocne i słabe strony?
- Jakie są trendy i prognozy rozwoju rynku?
- Jakie są potrzeby i oczekiwania klientów?
Analiza rynku i konkurencji pomoże przedsiębiorcy zrozumieć otoczenie, w jakim będzie działać, i dostosować strategię do realiów rynkowych.
4. Plan Marketingowy
Plan marketingowy to kluczowy element biznesplanu, który opisuje, jak firma ma zdobywać klientów i promować swoje produkty lub usługi. To tutaj przedsiębiorca przedstawia swoje strategie marketingowe, plany dotyczące promocji i reklamy, a także określa, jakie kanały dystrybucji będzie wykorzystywać.